Monday 16 November 2015

Siapakah Aku? Apakah Tujuan Hidup Aku?

Siapakah Aku? Apakah Tujuan Hidup Aku?

Aku bukan sesiapa...
Aku bukan guru...
Aku bukan ustaz...
Aku bukan motivator...
Aku bukan doktor...
Aku bukan professor...

Bukan siapa aku... tetapi apa yang aku lakukan walau siapapun yang menentukan siapa aku hari ini...

Selama ini, aku tidak mendapat jawapan yang jelas tentang tujuan hidup, sehinggalah kesedaran yang mendalam kuraih setelah menghayati slot Mukmin Professional (Celik Mata Hati) di Radio IKIM. Terima kasih Ustaz Pahrol Mohd Juoi.
Ya Allah... Ampunilah Aku Ya Rahman... Ya Rahim... Ya Allah... Allahuakbar.

Alhamdulillah... dalam aku mencari erti kehidupan ini, kini ku sedar sedalam-dalamnya; apakah tujuan hidup ini? Sebenarnya kita semua adalah makhluk yang diciptakan. Yang hanya boleh menjawab persoalan; kenapa kita diciptakan adalah Pencipta kita iaitu Allah SWT.

Allah SWT berfirman:
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah-Ku". (Surah al-Zariyat 51: 56)

Hidup kita untuk menjadi hamba Allah (beribadah). Jawapan daripada Allah ini sebenarnya turut dipersetujui oleh manusia secara tabii. Begitulah yang kita faham daripada ayat Al-Quran yang pendek itu. Dan dengan itu, pencarian manusia tentang apakah tujuan dia dijadikan telahpun terjawab.

Kini kita sudah tahu, diri kita ialah hamba dan khalifah Allah di dunia.

Alhamdulillah... Bersyukur kita ke Allah SWT atas kurniaan nikmat kefahaman dan kesedaran yang mendalam tentang perkara ini. Bak kata Bijak Pandai; Apabila hati disinari nur ilmu, pancaindera lain akan terarah kepada kebaikan...
Apabila mata mampu memandang dengan jelas usah risaukan kaki yang melangkah... Pasti langkahmu menyusuri jalan yang lurus... Insya Allah... Aamiin... Aamiin Ya Rabbal Alamin.


No comments:

Post a Comment