Monday, 16 November 2015

Siapakah Aku? Apakah Tujuan Hidup Aku?

Siapakah Aku? Apakah Tujuan Hidup Aku?

Aku bukan sesiapa...
Aku bukan guru...
Aku bukan ustaz...
Aku bukan motivator...
Aku bukan doktor...
Aku bukan professor...

Bukan siapa aku... tetapi apa yang aku lakukan walau siapapun yang menentukan siapa aku hari ini...

Selama ini, aku tidak mendapat jawapan yang jelas tentang tujuan hidup, sehinggalah kesedaran yang mendalam kuraih setelah menghayati slot Mukmin Professional (Celik Mata Hati) di Radio IKIM. Terima kasih Ustaz Pahrol Mohd Juoi.
Ya Allah... Ampunilah Aku Ya Rahman... Ya Rahim... Ya Allah... Allahuakbar.

Alhamdulillah... dalam aku mencari erti kehidupan ini, kini ku sedar sedalam-dalamnya; apakah tujuan hidup ini? Sebenarnya kita semua adalah makhluk yang diciptakan. Yang hanya boleh menjawab persoalan; kenapa kita diciptakan adalah Pencipta kita iaitu Allah SWT.

Allah SWT berfirman:
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah-Ku". (Surah al-Zariyat 51: 56)

Hidup kita untuk menjadi hamba Allah (beribadah). Jawapan daripada Allah ini sebenarnya turut dipersetujui oleh manusia secara tabii. Begitulah yang kita faham daripada ayat Al-Quran yang pendek itu. Dan dengan itu, pencarian manusia tentang apakah tujuan dia dijadikan telahpun terjawab.

Kini kita sudah tahu, diri kita ialah hamba dan khalifah Allah di dunia.

Alhamdulillah... Bersyukur kita ke Allah SWT atas kurniaan nikmat kefahaman dan kesedaran yang mendalam tentang perkara ini. Bak kata Bijak Pandai; Apabila hati disinari nur ilmu, pancaindera lain akan terarah kepada kebaikan...
Apabila mata mampu memandang dengan jelas usah risaukan kaki yang melangkah... Pasti langkahmu menyusuri jalan yang lurus... Insya Allah... Aamiin... Aamiin Ya Rabbal Alamin.


Saturday, 14 November 2015

Sebenarnya Kita Tahu ~ Siri ke-2

Sebenarnya Kita Tahu ~ Siri ke-2
Kefahaman (IQ)

Pernah tak anda mendengar keluhan, luahan, teguran, peringatan, nasihat seperti berikut:?

"Berapa kali nak kena beritahu perkara yang sama? Asyik saya kena ulang-ulang jangan, jangan, jangan buat... tetapi kamu terus-menerus lakukan perkara tak betul. Seolah-olah tak berkesan teguran dan nasihat. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Apa yang menyebabkan susah sangat nak berubah? Sebenarnya kamu dah tahu kan?"

"Ada orang kata, jika turun ustaz dari langit sekalipun, kalau dah tak nak berubah tu memang tak akan berubah. Bukanya tak pandai... bukannya tak tahu hukum halal haram, belajar tinggi-tinggi tapi... apalah nak jadi. Sebenarnya kamu dah tahu perkara tu salah kan?

Jangan Tunggu...
 
"Jangan tunggu accident baru nak bawa motor secara berhemah".
"Jangan tunggu doktor sahkan mengidap penyakit barah paru-paru baru nak berhenti merokok".
"Jangan tunggu keluar keputusan exam 'dukacitanya anda gagal, baru nak belajar bersungguh-sungguh."
"Jangan tunggu nak habis waktu, baru bergegas nak Solat."
"Jangan tunggu kaya baru nak derma atau sedekah".
"Jangan tunggu pencen baru nak ke masjid".

SC bukannya sekadar nak memberitahu anda tentang semua ni. Saya tahu dan sedar, kebanyakan anda semua sudah tahu dan faham tentang kenyataan di atas... Setuju?
Anda sememangnya seorang yang bijak... Allah SWT telah menjadikan manusia itu dengan kebijaksanaan yang berbeza.

Saya ringkaskan begini; Sekadar tahu dan faham sahaja tidak akan mengubah apa-apa sekiranya tidak disusuli dengan tindakan atau amalan.

"Betul tu SC... saya tahu dan faham semua ni, tapi masalahnya nak jadikan amalan tu yang sukar".

Inilah antara keluhan dan 'feedback' sahabat SC selepas sembang2 santai pasal isu ni ketika 'mengeteh' dengan diaorang.

Kenapa ini berlaku?

Tahukah anda ilmu mempunyai 4 tahap iaitu:
Tahap 1 - Faham - (Akal) (IQ)
Tahap 2 - Hayati - (Hati) (ESQ)
Tahap 3 - Amalkan (Akal + Hati + Nafsu)
Tahap 4 - Sampaikan

Perasan tak sebab apa? Selepas Tahap 1 terus nak lompat ke Tahap 3. Itulah masalahnya.

Sebenarnya dalam kehidupan kita ini sesuatu perkara itu mesti ada 'pattern' atau 'step'nya. Sesuatu perkara itu akan jadi lebih mudah sekiranya kita faham 'pattern' atau 'step' itu. Yang tertinggal disini adalah Tahap ke-2 iaitu penghayatan ataupun kesedaran yang mendalam tentang ilmu. Ini melibatkan soal HATI (ESQ).

Inilah yang kita akan bincangkan dalam siri seterusnya.

Nantikan nukilan Sebenarnya Kita Tahu ~ Siri ke-3
Penghayatan (ESQ)

#SemogaBermanfaat.


Tuesday, 10 November 2015

SEBENARNYA KITA TAHU

Assalamualaikum, Salam Kedamaian...

Sebenarnya banyak perkara kita sudah tahu.
Telah banyak kelas motivasi kita sertai, dah banyak ceramah agama kita ikuti, dah banyak buku kita baca dan dah banyak ilmu yang kita pelajari dan fahami. Setuju?

Sebenarnya kita tahu...
Untuk berjaya perlu ada impian dan matlamat hidup yang perlu dicapai. Perlu memiliki keazaman dan keinginan yang tinggi untuk mengapainya.

Sebenarnya kita tahu...
Untuk berjaya kita perlukan DUIT. Bukannya RM @ $, tetapi:
D : DOA
U :
USAHA
I :
ISTIQAMAH
T :
TAWAKAL
Sejak dibangku sekolah lagi kita telah diberitahu tentang resepi kejayaan ini, kan?

Sebenarnya kita tahu...
Untuk berjaya kita perlu berubah. Hijrah daripada sifat buruk kepada baik, daripada malas kepada rajin, daripada marah kepada sabar, daripada bakhil kepada pemurah, daripada riak / ujud kepada tawaduk, daripada pendendam kepada pemaaf, daripada cinta dunia kepada zuhud. Dengan kata lain Hijrah daripada sifat Mazmumah kepada sifat Mahmudah.

Sebenarnya kita tahu...
Untuk mencapai apa yang kita inginkan, kita mesti melakukan perubahan. Kita perlu lebih berusaha, menambah ilmu dan berani melakukan langkah-langkah baru dalam kehidupan.

Inilah yang sering diungkapkan:
"Orang yang berjaya ialah orang yang memaksa dirinya berubah manakala orang yang gagal berubah hanya apabila terpaksa!". Hidup ini adalah perubahan. Manusia tidak mampu menahan perubahan. Ia mesti berubah atau dipaksa berubah. Mereka yang berubah dengan rela akan berjaya. Manakala yang berubah dengan terpaksa akan gagal.

Perokok tegar yang memaksa dirinya untuk tidak merokok akan berjaya melepasi belenggu ketagihan, manakala yang terus berdegil akan merokok hinggalah diberitahu bahawa dia menghidap barah paru-paru.

Tetapi... Kenapa, walaupun kita sudah tahu, kita masih sukar untuk berubah?

Tunggu jawapannya dalam "Sebenarnya Kita Tahu" siri ke-2.

Semoga bermanfaat.

Percaya atau Percaya? Siri ke-2

Assalamualaikum... Salam Kedamaian,

Setelah saya berkongsi pandangan tentang tajuk "Percaya atau Percaya?" berkenaan berhenti merokok vs duit simpanan beberapa hari sebelum ni, saya telah mendapat beberapa maklumbalas daripada pembaca dan kebanyakannya positif. Alhamdulillah.
Daripada semua feedback tu, terdapat satu persoalan yang menyebabkan saya terpanggil untuk memanjangkan penulisan saya bagi menjawab persoalan sahabat saya tadi.

Saudara Ramlan (bukan nama sebenar), saya amat berterima kasih kepada saudara, sebab persoalan saudara tu membuatkan saya terpanggil untuk memanjangkan penulisan cerita ini. Menjawab persoalan saudara iaitu: "Persoalannya...berapa ribu telah disimpan oleh Suara Cakna (SC) selama beberapa tahun tidak merokok ni..x X y = ??"

Begini saudara, jika saya bagitau berapa simpanan saya sekalipun, kesan motivasi kepada perokok untuk berhenti merokok masih kurang berkesan kerana mereka sekadar tahu sahaja. Mereka mungkin hanya berkata:
"Kau tengok SC tu, dia berjaya berhenti merokok mula Julai 2013 setelah 20 tahun menjadi perokok tegar. Kau tahu, sebelum tu dia hanya buat potongan gaji RM50 je sebulan ke akuan Tabung Haji. Sejak August 2013 dia tambah potongan gajinya ke akuan Tabung Haji sejumlah RM250 sebulan. Pada December 2014 dia telah pergi menunaikan Umrah. Sekurang-kurangnya duit simpanan Tabung Hajinya bolehlah menampung perbelanjaanya ketika di Tanah Suci".
(Bukan niat asal saya nak cerita semua ni, tapi ada orang tanya kenalah cerita.)

Sebenarnya kita dah tahu semua tu...

Cuba lihat apakah sudut pandang kita? samaada fokus kita kepada berhenti merokok atau duit simpanan. Sekiranya kedua-duanya kita berjaya capai, maka kejayaaan kita berganda. Dan sekiranya hanya 1 daripadanya sahaja yang kita raih, maka kita juga berjaya. Apa yang kita fokus itu yang kita nampak. Setuju???

Sebenarnya kita dah tahu semua tu... kan?

Puncanya sekarang adalah KEINGINAN untuk berhenti merokok itu tidak besar. Saya amat yakin, kebanyakan perokok ada niat untuk meninggalkan tabiat merokok. Namun, semua orang tahu, niat sahaja tanpa tindakan tak akan kemana-mana. Tindakan perubahan itu hanya akan terhasil apabila elemen dalaman iaitu TAHU (akal) + MAHU (hati) + MAMPU (nafsu) bekerjasama dari dalam diri manusia itu.

Sebenarnya kita dah tahu semua tu...

Harapan saya...
Hijrahlah daripada percaya kepada YAKIN. Anda boleh lakukan jika anda TAHU, MAHU dan MAMPU.

# suaracakna.blogspot.com


Monday, 9 November 2015

Percaya atau Percaya?

Assalamualaikum... Salam Kedamaian.

Sebenarnya anda semua dah tahu...

Dalam masa 1 tahun daripada sekarang anda akan mampu:

1.  Menunaikan Umrah dengan Pakej Umrah Musim Sejuk RM6205 ataupun;
2. Berkahwin dengan Pekej Kahwin RM6205 ataupun;
3. Memiliki RM6205 dalam simpanan.

Ye ker... Tapi bagaimana?

Formulanya mudah iaitu: a = (x)(y)

Caranya dengan Berhenti Membeli Rokok bermula hari ini dan mula menabung sejumlah RM17 sehari. Boleh???

(x) Harga Sekotak Rokok  = RM17.00
(y) Setahun = 365 hari

RM17 X 365 = RM6205.00

Kata-kata bijak pandai iaitu:
"Tahap kejayaan atau tahap perubahan seseorang itu bergantung kepada sebesar mana KEINGINAN (desire) nya untuk mencapai apa yang diimpikan".

Kenyataan ini telah dibukti kebenarannya sejak dulu lagi.

Fikir-fikirkan dan lihatlah dengan Mata Hati.
Sekadar tahu sahaja tidak cukup. Hijrahlah daripada percaya kepada YAKIN. Anda mampu jika anda mahu.

# suaracakna.blogspot.com



Sunday, 1 November 2015

Tujuh Sunnah Nabi S.A.W

Assalamualaikum,

Perkongsian dan pesanan untuk diri sendiri dan buat sahabat semua. Moga-moga kita dapat memahaminya, menghayatinya, mengamalkannya dan menyampaikannya. Kita terus-menerus berazam, berusaha dan berdoa kepadaNya agar dapat mengamalkan amalan Sunnah ini dalam kehidupan seharian kita sebelum dijemput berpindah ke Alam seterusnya.

Tujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
**********
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
*********
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah q  3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
*********
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
***********
Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
*********
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
**********
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh:
*********
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Semoga bermanfaat

#cnp
# suaracakna.blogspot.com