Tuesday 10 November 2015

Percaya atau Percaya? Siri ke-2

Assalamualaikum... Salam Kedamaian,

Setelah saya berkongsi pandangan tentang tajuk "Percaya atau Percaya?" berkenaan berhenti merokok vs duit simpanan beberapa hari sebelum ni, saya telah mendapat beberapa maklumbalas daripada pembaca dan kebanyakannya positif. Alhamdulillah.
Daripada semua feedback tu, terdapat satu persoalan yang menyebabkan saya terpanggil untuk memanjangkan penulisan saya bagi menjawab persoalan sahabat saya tadi.

Saudara Ramlan (bukan nama sebenar), saya amat berterima kasih kepada saudara, sebab persoalan saudara tu membuatkan saya terpanggil untuk memanjangkan penulisan cerita ini. Menjawab persoalan saudara iaitu: "Persoalannya...berapa ribu telah disimpan oleh Suara Cakna (SC) selama beberapa tahun tidak merokok ni..x X y = ??"

Begini saudara, jika saya bagitau berapa simpanan saya sekalipun, kesan motivasi kepada perokok untuk berhenti merokok masih kurang berkesan kerana mereka sekadar tahu sahaja. Mereka mungkin hanya berkata:
"Kau tengok SC tu, dia berjaya berhenti merokok mula Julai 2013 setelah 20 tahun menjadi perokok tegar. Kau tahu, sebelum tu dia hanya buat potongan gaji RM50 je sebulan ke akuan Tabung Haji. Sejak August 2013 dia tambah potongan gajinya ke akuan Tabung Haji sejumlah RM250 sebulan. Pada December 2014 dia telah pergi menunaikan Umrah. Sekurang-kurangnya duit simpanan Tabung Hajinya bolehlah menampung perbelanjaanya ketika di Tanah Suci".
(Bukan niat asal saya nak cerita semua ni, tapi ada orang tanya kenalah cerita.)

Sebenarnya kita dah tahu semua tu...

Cuba lihat apakah sudut pandang kita? samaada fokus kita kepada berhenti merokok atau duit simpanan. Sekiranya kedua-duanya kita berjaya capai, maka kejayaaan kita berganda. Dan sekiranya hanya 1 daripadanya sahaja yang kita raih, maka kita juga berjaya. Apa yang kita fokus itu yang kita nampak. Setuju???

Sebenarnya kita dah tahu semua tu... kan?

Puncanya sekarang adalah KEINGINAN untuk berhenti merokok itu tidak besar. Saya amat yakin, kebanyakan perokok ada niat untuk meninggalkan tabiat merokok. Namun, semua orang tahu, niat sahaja tanpa tindakan tak akan kemana-mana. Tindakan perubahan itu hanya akan terhasil apabila elemen dalaman iaitu TAHU (akal) + MAHU (hati) + MAMPU (nafsu) bekerjasama dari dalam diri manusia itu.

Sebenarnya kita dah tahu semua tu...

Harapan saya...
Hijrahlah daripada percaya kepada YAKIN. Anda boleh lakukan jika anda TAHU, MAHU dan MAMPU.

# suaracakna.blogspot.com


No comments:

Post a Comment