Saturday 19 December 2015

Sebenarnya Kita Tahu ~ Siri ke-3

Sebenarnya Kita Tahu - Siri ke-3
Penghayatan (EQ).

Assalamualaikum, Salam Kedamaian.

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah S.W.T di atas kesempatan yang diberikan kepada diri ini bagi meneruskan penulisan berkenaan tajuk yang agak berat pada awalnya dan akhirnya dapat dihayati  dengan izinNya. Agar ianya dapat disampaikan dengan bahasa yang mudah dan ringan, Insya Allah.

Dalam siri ke-2 sebelum ini, SC cuba sampaikan tentang peranan akal (minda) dalam memahami sesuatu ilmu. Prosesnya iaitu belajar -> memahami (tahu), ini adalah Tahap 1 (fahami ilmu).

Tahap ke-2 pula adalah (hayati ilmu) dan inilah yang SC akan cuba ceritakan dan kongsikan dalam siri ini.

Kenapa perlunya kita tahu tentang tahap-tahap ilmu ini (iaitu; fahami, hayati, amalkan, sampaikan)?

Dan apakah kaitannya dengan  persoalan pokok iaitu; bagaimana kita nak berhijrah / berubah kearah yang lebih baik?

Dalam buku Mukmin Profesional (ms: 74) ada menyatakan; Pelaksanaan perubahan diri perlukan kepada gabungan tiga elemen yang berada di dalam diri kita iaitu akal (tahu), hati (mahu) dan nafsu (mampu). Tiga elemen inilah yang akan membentuk sistem nilai, keyakinan, paradigma seterusnya tingkahlaku dan sikap seseorang. Ini bermakna untuk mengubah sikap, kita perlu terlebih dahulu mengubah akal, hati dan nafsu.

Apa yang SC boleh huraikan adalah, perubahan sikap tidak akan berlaku sekiranya kita hanya sekadar tahu sahaja kerana pengetahuan hanya berada di akal (minda). Sebagai contoh, seorang pelajar telah berjaya mendapat pangkat A (mumtaz) dalam subjek pelajaran Feqah, tetapi dia begitu sukar untuk mengerjakan solat. Kenapa perkara ini berlaku? Ini kerana ilmu yang dipelajarinya hanya sekadar berada di minda (tahu), sedangkan untuk mengamalkan ilmu yang dimilikinya, pelajar ini perlu ada penghayatan dan kemahuan (hati).

Bagi mencetuskan tindakan (amalan ilmu), yang kita perlukan bukan sekadar kefahaman tetapi perlu disertai penghayatan terhadap ilmu tadi. Penghayatan itu dirasai dan rasa itu terletaknya di Qalb (hati).

Bermakna, peranan hati (jiwa) perlu seiring dengan akal (minda). Di sinilah letaknya niat, fikir, rasa & mahu yang akan mencetuskan kepada tindakan kita. Sekiranya perkara ini kita fahami dan hayati, maka misi hijrah / perubahan sikap kita kearah lebih baik dan misi amalan sesuatu ilmu akan menjadi lebih mudah... Insya Allah.

Bak kata bijak pandai, "Apabila hati disinari nur ilmu, pancaindera lain akan terarah kepada kebaikan".

Bagaimanakah hubungkait antara hati dan minda?
Bagaimana nak kekalkan Istiqamah dalam amalan?

Jawapannya dalam siri seterusnya... Insya Allah.

No comments:

Post a Comment