Tuesday 10 November 2015

SEBENARNYA KITA TAHU

Assalamualaikum, Salam Kedamaian...

Sebenarnya banyak perkara kita sudah tahu.
Telah banyak kelas motivasi kita sertai, dah banyak ceramah agama kita ikuti, dah banyak buku kita baca dan dah banyak ilmu yang kita pelajari dan fahami. Setuju?

Sebenarnya kita tahu...
Untuk berjaya perlu ada impian dan matlamat hidup yang perlu dicapai. Perlu memiliki keazaman dan keinginan yang tinggi untuk mengapainya.

Sebenarnya kita tahu...
Untuk berjaya kita perlukan DUIT. Bukannya RM @ $, tetapi:
D : DOA
U :
USAHA
I :
ISTIQAMAH
T :
TAWAKAL
Sejak dibangku sekolah lagi kita telah diberitahu tentang resepi kejayaan ini, kan?

Sebenarnya kita tahu...
Untuk berjaya kita perlu berubah. Hijrah daripada sifat buruk kepada baik, daripada malas kepada rajin, daripada marah kepada sabar, daripada bakhil kepada pemurah, daripada riak / ujud kepada tawaduk, daripada pendendam kepada pemaaf, daripada cinta dunia kepada zuhud. Dengan kata lain Hijrah daripada sifat Mazmumah kepada sifat Mahmudah.

Sebenarnya kita tahu...
Untuk mencapai apa yang kita inginkan, kita mesti melakukan perubahan. Kita perlu lebih berusaha, menambah ilmu dan berani melakukan langkah-langkah baru dalam kehidupan.

Inilah yang sering diungkapkan:
"Orang yang berjaya ialah orang yang memaksa dirinya berubah manakala orang yang gagal berubah hanya apabila terpaksa!". Hidup ini adalah perubahan. Manusia tidak mampu menahan perubahan. Ia mesti berubah atau dipaksa berubah. Mereka yang berubah dengan rela akan berjaya. Manakala yang berubah dengan terpaksa akan gagal.

Perokok tegar yang memaksa dirinya untuk tidak merokok akan berjaya melepasi belenggu ketagihan, manakala yang terus berdegil akan merokok hinggalah diberitahu bahawa dia menghidap barah paru-paru.

Tetapi... Kenapa, walaupun kita sudah tahu, kita masih sukar untuk berubah?

Tunggu jawapannya dalam "Sebenarnya Kita Tahu" siri ke-2.

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment