Wednesday 25 September 2019

Tinta Penulis #SuaraCakna




Tinta Penulis

Minat menulis bermula selepas saya banyak membaca buku bersifat pembangunan diri & kerohanian. Sejak tahun 2009 sehingga sekarang sejumlah kurang lebih 20 naskah telah dibaca. Ada buku yang diulang2 bacaannya beberapa kali. Bila begitu keadaannya, secara autopilot keterujaan perasaan keinginan yang tinggi untuk berkongsi pengetahuan & pengalaman perjalanan hidup ini kepada orang lain dengan harapan agar kita bersama2 berubah kearah kebaikan.

" Sekarang bukan masanya untuk menjadi juara, tetapi sekarang adalah masa untuk sama2 kita menjuarai"

Keadaan ini telah membuatkan tercetusnya idea penulisan di blogspot. Semasa pemilihan nama blogspot, terdetik pula kemahuan dimana suatu hari nanti tulisan ini akan diterjemahkan dengan suara, maka tercetuslah idea #SuaraCakna.
Pada 2016, selepas kurang lebih 2 tahun menulis di blogspot, terdetik pula idea baru bagi mempelbagaikan kaedah penyampaian dan telah akhirnya telah berjaya merakam 19 suara kisah motivasi & tauladan yang dipetik daripada blogspot saya. Rakaman suara itu telah dimuat bersama gabungan latarbelakang musik dalam format MP3. Rakaman ini hanya dikongsi kepada rakan dalam Whatsapp apps sahaja.
Selepas itu saya meneruskan usaha membuat penyuntingan rakaman MP3 tadi dan telah divideokan untuk dikongsikan dalam bentuk video di YouTube. Anda bolehlah tonton "Bicara Santai Suara Cakna" di Channel YouTube saya Suara Cakna. Kalau kalian rasa ianya bermanfaat bolehlah Like 👍 Share 📲 & Subscribe 🔔.

Apapun yang berlaku, saya rasakan peringkat yang lebih awal daripada semua ini adalah bermula daripada kesan usaha dakwah Allahyarham Ayahanda saya iaitu Hj Ibrahim bin Mohammad yg mungkin saya diwarisi. Niat saya adalah untuk meneruskan usaha dakwah ayahanda mengikut kemampuan yang dianugerahkan setakat ini.
Al Fatihah buat Ayahanda tercinta semoga tenang di sana.

Sebenarnya niat untuk menulis buku sendiri telah terdetik sejak 2015 lagi. Saya pernah berkata jika posting saya di blogspot suaracakna.blogspot.com mencapai 100 posting, maka saya akan bukukannya.

"Saya Bersyukur Dan Rasa Gembira kerana Buku pertama Saya Akan Diterbitkan Pada 25/12/2020".  In Sha Allah... Aamiin


No comments:

Post a Comment