Monday 2 September 2019

DUIT & Kunci Kejayaan

Assalamualaikum Salam Ukhwah Salam Kasih Sayang

Resepi kejayaan yang sering kita didengari daripada ceramah motivasi diperingkat sekolah mahupun di alam pekerjaan iaitu D.U.I.T.  #DoaUsahaIkhtiarTawakal, bukan?

Secara kebiasaannya keempat2 elemen ini kita fahami ianya perlulah disenergikan diantara pengharapan, kesungguhan dan penyerahan bagi meraih sesebuah kejayaan, bukan?

Bercerita tentang doa, kita pastinya sudah sedia maklum dan diajar tentang sesuatu doa yang lebih mustajab perlu dipohon pada waktu & tempat yang tepat. Waktu mustajab berdoa, tempat mustajab berdoa telah disarankan kepada kita & pastinya kita sudah tahu, setuju?

Semasa mengerjakan Umrah pada Dec 2014 yang lalu, setiap hari saya berdoa dihadapan Kaabah, diulang2 doa yang sama, akhirnya digerakkan suatu petunjuk & kunci iaitu #tingkatkanilmumu. Jika diterjemahkan kata kunci itu dalam bahasa, ianya berbunyi seperti ini: Wahai kamu yang berdoa, kamu pasti akan dapat apa yang kamu hajati dengan syarat tingkatkan tahap ilmu mu. Belajarlah, teruskan menuntut ilmu... masanya akan tiba nanti tepat pada detiknya, tidak lambat & tidak cepat, tapi #tepat.

Benar, sebenar-benarnya DOA perlu, USAHA & IKHTIAR perlu & TAWAKAL perlu. Inilah resepi sesebuah kejayaan. Sejurus pulang daripada tanah suci, semangat untuk menuntut ilmu membuak2 dan setiap langkah perjalanan kearah itu sentiasa dipermudahkanNYA dan akhirnya telah berjaya mengengam segulung anugerah dan seterusnya satu demi satu apa yang dihajati dianugerahkanNYA. Alhamdulillah. Yakinlah, janji Allah itu pasti.

Ayuh, sama2lah kita teruskan usaha, ikhtiar dan yakinlah bahawa menuntut ilmu itu adalah kuncinya. Teruskan memohon doa dan bertawakal kerana melakukan kombinasi perkara ini (D.U.I.T) adalah antara prasyarat dianugerahkan kejayaan oleh Allah SWT. Insyaallah... Aamiin

#SuaraCakna2019


No comments:

Post a Comment