Thursday 24 December 2015

It's Life is Began at Forty???



Assalamualaikum...
Salam Sejahtera,

Pada tanggal 25 December 2015, genaplah umurku 40 tahun. Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Syukur kehadrat Allah SWT diatas nikmat kehidupan yang telah di kurniakan selama ini.

Terima kasih tak terhingga kepada Ibu dan Ayah tersayang... "Ya Allah Ya Tuhanku... ampunilah (dosa)ku dan (dosa) kedua ibubapaku... kasihanilah mereka berdua, sebagai mana mereka mengasihi aku sewaktu aku masih kecil. Aamiin"...

Kepada isteri tercinta dan anak2 abah tersayang. Alhamdulillah... kasih sayang kita sekeluarga terus-menerus mewangi dan terus mekar sentiasa istiqamah cinta. Agar kita sama2 berpimpin tangan menuju ke Jannah. Insya Allah...

Buat adik beradik (Abang2 & Kakak2) dan semua keluarga tersayang, juga guru-guru dan sahabat yang dikasihi. Terima kasih pada kalian semua di atas segala2nya.

Ketika melihat gambar aku berumur 1 tahun dan gambar terbaru (umur 40 tahun)... baru aku perasan ada persamaan di antara kedua gambar itu... iaitu gaya rambut sama... pendek dan hampir botak.

Pada awal tahun 2015, selepas pulang dari Tanah Suci, aku telah membuat satu keputusan untuk mengekalkan fesyen rambut pendek & hampir botak. Setiap bulan aku akan kekedai gunting rambut dan memotong rambutku guna mesin mata nombor 1.
Pada awalnya agak kekok tetapi sekarang dah selesa dengan fesyen rambut macam ni. Banyak manfaat sebenarnya.

Selepas menatap gambar berkenaan, aku terfikir satu jawapan yang tiada persoalanan... aku sebenarnya telah sampai ke fasa ke-3 kehidupan. Bak kata orang yang biasa kita dengar "The Life is Began at Forty".


Dalam al-Quran ada menyentuh tentang usia ini. Tentu ada yang sangat penting, perlu diperhatikan dan diambil serius akan perkara ini. Allah swt. berfirman dalam surah (al-Ahqaf: 15) yang bermaksud;

“Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” (al-Ahqaf: 15).

Usia 40 tahun disebut dengan jelas dalam ayat ini. Pada usia inilah manusia mencapai puncak kehidupannya baik dari segi fizikal, intelektual, emosi, mahupun spiritualnya. Benar-benar telah meninggalkan usia mudanya dan melangkah ke usia dewasa yang sebenar.

Doa yang terdapat dalam ayat tersebut dianjurkan untuk dibaca oleh mereka yang berusia 40 tahun dan ke atas. Di dalamnya terkandung penghuraian yang jelas bahawa mereka telah menerima nikmat yang sempurna, kecenderungan untuk beramal yang positif, telah mempunyai keluarga yang harmoni, kecenderungan untuk bertaubat dan kembali kepada Allah.

Lantas, apa yang harus kita lakukan menginjak usia 40 tahun?

1. Meneguhkan tujuan hidup
2. Meningkatkan daya spiritual
3. Menjadikan uban sebagai peringatan
4. Memperbanyak bersyukur
5. Menjaga makan dan tidur
6. Menjaga istiqamah dalam ibadah.

Jika ada yang mengatakan bahawa: Life began at forty, saya cenderung berpendapat kehidupan yang dimaksudkan ialah kehidupan terarah kepada mendekatkan diri kepada penciptaNya dengan sebenar-benarnya. Tetapi satu perkara yang kita harus sentiasa sedar bahawa kematian memanggil kita bila-bila masa tanpa tanda, tanpa alamat dan tanpa mengira usia.

Jika kita beranggapan harus menunggu usia 40 tahun untuk baru memulakan kehidupan yang dimaksudkan di atas, maka rugi dan sia-sia lah hidup kita jika umur kita tidak panjang.

Maksud sabda Nabi Muhammad S.A.W ,” Orang yang bijak adalah orang yang selalu mengingati mati”.

Ramai manusia tertipu dengan keindahan dunia dan isinya yang bersifat sementara. Sejak Nabi Adam as. sehingga kini, kesemuanya telah kembali kepada Allah swt. tidak kira kaya atau miskin, berpangkat atau tidak. 

Mengingati mati bukan bermakna kita akan gagal di dunia tetapi dengan mengingati mati kita akan menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat. janganlah menunggu sehingga esok untuk membuat persediaan menghadapi kematian, kerana mati boleh datang pada bila-bila masa.

#semogaistiqamah
#sentiasamujahadah
#dakwahdenganakhlak

suaracakna.blogspot.com


No comments:

Post a Comment