Saturday 23 January 2016

Santapan Jasmani & Rohani

Assalamualaikum, Salam kedamaian...

Jasmani bersifat luaran (jasad), tubuh badan, ianya boleh disentuh & dilihat, mempunyai bentuk. Sepertimana yang kita tahu, kita memerlukan makanan dan minuman untuk memberi tenaga serta menguatkan jasmani dan ianya merupakan salah satu keperluan asas bagi manusia. Cuba bayangkan jika kita tidak makan dan minum selama beberapa hari, apa akan berlaku pada kita? Badan kita akan menjadi lemah, kurang bertenaga seterusnya akan menimbulkan kelesuan. Setuju?

Begitulah juga rohani kita yang juga memerlukan makanan dan minuman. Rohani adalah dalaman diri kita yang hanya dapat dilihat dengan mata hati. Menurut buku "Mengetuk Pintu Hati" tulisan Mohd Razali Kamarudin (2015); Komponen hati yang paling dalam dipanggil "fuad", yang menempatkan roh kita.

Apakah makanan bagi rohani?
Segala ibadah (amal kebaikan) yang dilakukan adalah santapan rohani. Ibadah khusus seperti solat & puasa, ibadah sunat seperti berzikir & berdoa dan ibadah umum seperti bekerja. Sekiranya santapan rohani tidak dijaga dengan baik, maka hati (jiwa) akan menjadi lemah dan mudah dikalahkan oleh musuh yang ada dalam diri manusia iaitu nafsu.
Apabila nafsu menguasai diri, maka pincanglah institusi kerajaan diri. Sifat Mazmumah menguasai diri, sukar untuk sifat Mahmudah bertamu di hati. Hati umpama Raja dalam kerajaan diri. Ibarat takhta hati telah dirampas oleh nafsu.

Sama-samalah istiqamah menjaga rohani agar kita berterusan meraih kebahagian yang hakiki. Roh yang dekat kepada Allah akan sentiasa tenang dan sihat. Hati yang tenang ialah hati yang sentiasa mengingati Allah.

Allah berfirman:
Maksudnya: Ketahuilah! Dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Surah al-Ra'd 13:28)


#semogabermanfaat
#tintadariqalbu


No comments:

Post a Comment