Saturday 24 October 2015

Silaturahim - Leburkan Benteng Keegoan

Salam Ukhwah, Salam Kasih Sayang,

Terima kasih kepada anda kerana sudi membaca tulisan ini. Moga-moga perkongsian ini dapat memberi manfaat buat kita semua dalam memahami erti sebuah kehidupan yang sebenarnya. Realiti VS Fitrah.

Satu kisah yang diceritakan oleh seorang Naqib dalam Usrah Nurani di radio IKIM begitu menarik dan kisah ini telah menjentik hatiku lalu mata ini mengalirkan gerimis. Begitu terkesan dijiwa sehinggakan SC terpanggil untuk merakamkan kisah ini di sini buat tatapan sesiapa sahaja yang terbaca.

Kisahnya tentang dua beradik yang tinggal berjiran di atas sekeping tanah pusaka. Diantara rumah mereka terdapat sebatang anak sungai. Satu hari, dua beradik ini berselisih faham dan mula bermasam muka. Disebabkan terlalu marah, si adik bertekad dan membuat keputusan untuk membina tembok diantara rumahnya dengan rumah abangnya. Lalu, dibinanya tembok kayu setinggi 6 kaki. Dan dia berasa puas dengan tindakannya itu. Si abang hanya mampu melihat tindakan adiknya itu.

Pada keesokan harinya ada seseorang telah datang kerumah si abang. Orang itu memperkenalkan dirinya sebagai kontraktor dan bertanyakan sekiranya ada kerja yang boleh dilakukan olehnya memandangkan dia telah lama tidak ada projek nak buat. Si abang menjawab, "Saudara memang datang tepat pada masanya, saya berhajat nak bina tembok konkrit setinggi 8 kaki", kata si abang kepada kontraktor tadi. Dipendekan cerita, si abang bersetuju melantik kontraktor tersebut melaksanakan projek itu. Pada keesokan harinya kontraktor itu telah datang untuk memulakan kerjanya. Kerja pembinaan tembok dijangka akan siap dalam tempoh 2 hari. Si abang memberitahu kepada kontraktor yang dia akan keluar selama 2 hari di luar kawasan (outstation) atas urusan kerja. 

Selepas 2 hari si abang pun pulang kerumahnya dan amat terkejut kerana apa yang dilihatnya tidak seperti yang telah dirancang. Pagar konkrit tidak kelihatan, yang dibina oleh kontraktor tadi adalah sebuah jambatan yang merentasi sungai yang menjadi pemisah diantara rumahnya dan rumah adiknya. Kelihatan adiknya sedang berdiri di atas jambatan yang telah siap dibina itu. Rupa-rupanya si adik sedang menunggu kepulangan abang. Sejurus melihat abangnya, si adik terus mendekati dan bersalaman lalu memeluk abangnya. Si adik berkata, " Abang, adik minta maaf atas segala kesalahan adik. Walaupun adik telah membina tembok, tetapi abang tetap membina jambatan. Sungguh mulia hatimu wahai abangku". Mendengar kata-kata adiknya, si abang kelu tanpa suara dan terus memeluk erat adiknya sambil kedua-duanya menitiskan air mata penyelasan dan kegembiraan.

Kejadian itu telah disaksikan oleh kontraktor yang membina jambatan itu. Sejurus itu, kontraktor itu bersuara, "Wahai saudara berdua, tugas saya telah selesai. Saya perlu pergi kerana banyak lagi jambatan-jambatan lain perlu saya bina.

Ayuh saudaraku, leburkan benteng keegoaan dalam diri... binalah jambatan bukannya tembok. Silaturahim itu suruhan Tuhan.

#mogabermanfaat
# suaracakna.blogspot.com


No comments:

Post a Comment