Sunday 1 June 2014

Ramadan Bulan Terbaik Untuk Berhenti Merokok.

Salam sejahtera buat semua.

Dalam tempoh 26 hari lagi seluruh umat islam akan menyambut Ramadan dan menunaikan ibadah puasa. Semoga kita semua dipanjangkan umur untuk bertemu bulan Ramadan yang penuh keberkatan pada tahun ini.

Pada posting kali ini SC nak kongsikan secebis pengetahuan dan pengalaman tentang "berhenti merokok".

Pada 2 Julai 2013, iaitu seminggu sebelum Ramadhan tahun lalu, tarikh itu merupakan detik yang menjadi kenangan terindah dalam hidup SC kerana tarikh itu merupakan hari pertama SC bebas daripada merokok setelah 20 tahun menjadi perokok tegar.
Syukur Alhamdulillah, sehingga kehari ini sudah hampir setahun SC berjaya bebas daripada tabiat merokok.

Teringat petikan dalam buku "Dimana Dia Dihatiku" tulisan Pahrol Mohd Juoi iaitu;. "Untuk mencapai apa yang diinginkan, kita mesti melakukan perubahan. Kita perlu lebih berusaha, menambah ilmu dan berani melakukan langkah-langkah baru dalam kehidupan. Orang yang berjaya ialah orang yang memaksa dirinya berubah manakala orang yang gagal, berubah hanya apabila terpaksa.
Perokok yang tegar yang memaksa dirinya untuk tidak merokok akan berjaya, manakala yang terus berdegil akan terus merokok hinggalah diberitahu bahawa dia menghidap barah paru-paru".

Itulah dia... rela atau terpaksa? Nak tak nak inilah hakikatnya.
Apabila niat kita betul, fikir kita betul, kaedah kita betul, InsyaAllah hasilnya baik.

Berikut adalah antara fakta-fakta menarik daripada pelbagai sumber en google yang telah SC ringkaskan dan nak kongsikan;

~ Pada bulan puasa umat islam yang merokok dapat menahan diri daripada merokok hampir 13 jam selepas bersahur hingga berbuka puasa. Perkara ini membuktikan bahawa orang yang merokok mampu berhenti melakukan perbuatan itu jika ada kesungguhan.
~ Suasana dan rutin harian berubah apabila tiba Ramadan yang dilihat sangat kondusif dalam membantu perokok mengubah tabiat ketagihan seterusnya berusaha berhenti merokok berbanding bulan lain.
~ Hasil kajian mendapati lebih 95% perokok muslim menyatakan mudah untuk berhenti merokok pada bulan Ramadan.
~ Pengalaman pakar perubatan mendapati, Ramadan memberi kelebihan kepada mereka yang berhajat meninggalkan tabiat merokok. Oleh itu sewajarnya umat islam mengambil peluang ini.

Berikut adalah tips bagaimana untuk berhenti merokok cara betul dan berkesan?

1. Faktor yang paling penting adalah keinginan anda untuk menjadikannya satu kenyataan. Seperti sebuah kereta, keinginan merupakan engin yang mengerakkan kereta tersebut. Lebih hebat engin tersebut, maka lebih lancar dan mantap perjalanan kereta itu.
2. Tetapkan matlamat bebas rokok juga target tarikh untuk berhenti merokok. Kalau ikut cara SC ialah dengan menulis matlamat ini setiap hari selama 21 hari. SC tulis macam ni: "Saya bersyukur dan rasa gembira kerana telah berjaya berhenti merokok sebelum 25/12/2013". Dengan cara menulis akan menguatkan akar fikiran terhadap visi tersebut. It's all about your mind.
3. Yakin diri dan kuatkan azam untuk berhenti merokok.
4. Sentiasa berfikiran positif. Fokus kepada apa yang ingin dicapai.
5. Dapatkan sokongan daripada keluarga tersayang dan juga sahabat anda. MENYOKONG GAYA HIDUP SIHAT.
6. Amalkan tips 13M untuk berhenti merokok.

Tips Berhenti Merokok 13M;

1. Melengah-lengahkan iaitu cakap pada diri sendiri tunggu 5 minit atau katakan nanti sebentar sehinggalah anda tidak merasa ketagihan merokok.
2. Menarik nafas panjang iaitu tarik nafas 3 kali secara perlahan-lahan.
3. Minum air dengan kuantiti yang banyak terutamanya air masak. Elakkan minuman berkafein seperti nescafe dan kopi.
4. Menyibukkan diri dengan berbuat sesuatu bagi mengalih fikiran dan untuk melupakan rokok.
5. Menjauhkan diri daripada orang yang merokok. Cuba jauhkan diri dengan rakan yang merokok sehingga anda benar-benar telah berjaya untuk berhenti merokok.
6. Mengelakkan diri daripada suasana atau situasi yang mendorong kepada merokok seperti berkumpul atau lepak bersama kawan yang merokok.
7. Mengunyah sesuatu seperti gam dan buah-buahan. Elakkan yang manis.
8. Membasuh tangan selalu.
9. Mandi dengan kerap.
10. Meregangkan otot dengan melakukan senaman regangan apabila rasa mengantuk.
11. Meditasi iaitu dengan menenangkan diri supaya dapat berfikir dengan rasional.
12. Memohon doa iaitu berdoa kepada Tuhan agar dikuatkan azam dan tingkatkan usaha untuk berhenti merokok buat selama-lamanya. Untuk berjaya perlukan Doa + Usaha + Istiqamah + Tawakal.
13. Mengambil Niquitin, sekiranya perlu. Niquitin boleh beli di semua farmasi. https://www.niquitin.com.my

Selamat berusaha dan semoga kita semua  berjaya mengamalkan cara hidup yang sihat sepenuhnya.


Posted via Blogaway

1 comment:

  1. Info yg Bagus.. Saya suka semangat sc utk Mencapai sesuatu yg dingini.. Harap saya juga Ade semangat yg positive dan keyakinan yg kuat utk hadapi

    ReplyDelete