Monday 5 May 2014

Siapakah Diri Kita?

Pada tahun 2008, SC telah menghadiri satu taklimat berkenaan satu perniagaan "networking". Penceramah jemputan hari itu telah melontarkan pertanyaan kepada peserta yang hadir. Soalannya berbunyi "Siapakah diri kita? Adakah kita kenal diri kita?". Semua orang terpaku seketika memikirkan jawapannya. SC sendiri keliru nak jawab apa... 10 saat kemudian... penceramah itu meneruskan bicaranya dengan penuh bersemangat. "Kita adalah apa yang kita fikirkan...jika kita fikirkan negatif itulah kita, jika kita fikirkan positif itulah kita, jika kita fikirkan ragu-ragu itulah kita, jika kita fikirkan boleh itulah kita, jika kita fikirkan lemah itulah kita dan hebat itulah kita".

Walaupun SC tidak berapa faham dan jelas apakah yang dimaksudkan oleh penceramah pada ketika itu, namun kata-kata beliau itu begitu menarik perhatian dan membuatkan SC teruja dan kata-kata beliau telah tertanam di minda ini dan secara tak langsung ianya menjadi satu inspirasi buat diri ini untuk meneruskan perjuangan dalam mengecapi impian pada masa itu.
Masa terus berlalu, tangga demi tangga didaki dan dituruni, pengalaman demi pengalaman diraih dalam usaha memburu impian. Jatuh, bangun, gagal, berjaya, suka, duka, cemas, tenang... namun kehidupan tetap diteruskan.

Alhamdulillah syukur kehadrat Ilahi, di dalam sepanjang perjalanan menyusuri kehidupan, SC telah meraih beberapa pencerahaan tentang jawapan penceramah tadi iaitu:

Apa yang kita tanam, itulah yang kita tuai. Niat baik, fikir baik, buat baik, insyaAllah dapat baik. Niat betul, fikir betul, kaedah betul, iinsyaAllah hasilnya baik.It's all about your mind.

Ya.. ianya berkaitan dengan Alam Fikir @ Kuasa Minda. Mengikut apa yang SC faham dari beberapa artikel yang dibaca berkenaan kuasa minda, apabila manusia itu memikirkan tentang sesuatu perkara, ketika itu mereka telah menghantar satu gelombang kealam semesta dan pada masa yang sama menarik segala gelombang yang sama frequensinya mendekati mereka itu tadi... Jika gelombang negatif yang dikeluarkan maka gelombang dari alam semesta yang negatiflah yang akan mendekatinya dan jika gelombang positif yang dikeluarkan maka positiflah yang akan mendekatinya. Pada istilah, inilah yang dikatakan "Law of Attraction" (Hukum Tarikan).

Wallahu a'alam




Posted via Blogaway


No comments:

Post a Comment