Saturday 24 May 2014

Detik Anjakan Paradigma - Kuasai Hidup

Pada 25 April 2013, SC telah mengikuti satu kursus anjuran syarikat SC bekerja yang bertajuk Supervisor Driven yang kendalikan oleh seorang motivator yang hebat. Apabila kelas dimulakan, maka disinilah bermulanya satu detik perjalanan kearah perubahan dalam hidup SC. Pendekatan yang dibawa oleh motivator ini telah membawa peserta kursus menerokai potensi diri ketahap optimum dan juga keberkesanan kaedah dan saranan yang diketengahkan begitu selesa dan santai. Ditambah pula dengan latihan meditasi yang begitu meninggalkan kesan diakar minda. Semasa meditasi hati SC cukup tersentuh semasa motivator membaca doa. Terasa kerdil diri ini... ketika itu air mata SC mengalir keluar tanpa dapat berselindung lagi perasaan semasa itu, sukar dinyatakan dalam bahasa yang mudah difahami, hanya Allah sahaja yang tahu.
Selesai kursus SC membeli buku bertajuk 'Kuasai Hidup' tulisan Mohammad Zaini Hj Badron (Motivator) yang mengendalikan kursus ini. Yang paling menarik buku itu telah iditandatangani oleh beliau sendiri dan beliau menulis 1 perkataan bersama tandatangan beliau iaitu "BELIEVE".
Kami juga sempat merakam gambar bersama. Sebelum berpisah selepas hari kedua kursus SC mengambil peluang bersalaman dan mengucapkan selamat tinggal dan berharap akan berjumpa lagi dengan beliau.

Masa terus berlalu...
SC mula membaca buku Kuasai Hidup npada 28/4/13 iaitu 2 hari selepas mengikuti kursus.
Saranan dan panduan yang dipersembahkan didalam buku Kuasai Hidup ini begitu teratur disusun dan diolah oleh pengarangnya dan memang benar buku ini bertindak sebagai Mentor kepada pembaca dan SC yakin ianya juga akan menjadi Mentor kepada sesiapa sahaja yang membaca buku ini.

Antara kandungan buku Kuasai Hidup adalah;
Part 1 - Menerobos potensi diri, sentiasa mempunyai niat untuk memperbaiki diri hasil dari setiap pengalaman dari setiap pertemuan.
Part 2 - Penetapan visi/matlamat. Sentiasa fokus minda dan emosi  kepada apa yang nak dicapai.
Part 3 - Menjaga emosi sentiasa berapa dalam meter emosi yang positif.
Seterusnya - Menambah nilai dalam hidup dengan sentiasa Syukur + Redha + Tawakal untuk kekal bersangka baik dalam setiap keadaan.

SC ~suara cakna~

Posted via Blogaway

Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment