Monday 13 August 2018

Kerisauan VS Ketenangan



Assalamualaikum... Salam Kasih Sayang🌷

Kerisauan & kebimbangan tentang apa yang akan berlaku membuatkan ketenangan semakin memudar. Walaupun kekadang tahu & sedar semua yang akan berlaku adalah rahsiaNya, namun akal tetap merisauinya. Akal kerap terfikir kepada perkara yang negatif (takut, risau, bimbang) sehinggakan akal berusaha merangka penyelesaian secara minda separa sedar, mencari penyelesaian. Rupa2nya apa yang sebenarnya berlaku adalah tidak seperti apa yang dirisaukan tadi & kekadang langsung tidak seperti yang digambarkan oleh akal tadi. Inilah kerisauan namanya. Sering hadir menjadi lumrah.

Teringat bicara guruku...
Pass is History, Tomorrow is Mystery & Today is a Gift.

Kata guru, kenapa kita habiskan tenaga mengenangkan perkara yang telah berlaku? Bukanya boleh ubah pun...tak akan boleh. Kenapa duk risaukan perkara yang belum berlaku... Yang penting sekarang, adalah sekarang ni... Kita masih lagi dapat membaca tulisan ini, masih dapat makan, masih diberi kesihatan, masih disayangi, masih bernafas, masih hidup... dan masih boleh membuat pilihan. Maka, syukurilah semua nikmat ini... Ucapkan Alhamdulillah.

Justeru, pilihlah untuk kekal berada dalam Tadbir Allah... Semua adalah HakNya dalam TadbirNya. Sungguh benar, Allah mentadbir dengan sifat Ar-RahmanNya... Jujurlah wahai diri & sentiasa bersangka baik.

Tetap teruskan Usaha, Ikhtiar... mulakan dengan Doa dan akhiri dengan Tawakal.
#DoaUsahaIkhtiarTawakal (D.U.I.T)

Selawat dan salam ke atas Rasul Junjungan Sallallahhu Alaihi Wassalam.


#SyukurSabarRedhaTawakal
#MoveOnTowardsSyuhudiyah
#SuaraCakna2018


No comments:

Post a Comment