Sunday 3 June 2018

Istiqamah 10 Akhir Ramadhan



Assalamualaikum... Salam Ukhwah, Kasih Sayang.

Pejam celik - pejam celik, 10 awal Ramadhan telah berlalu. Pejam celik 10 pertengahan Ramadhan juga telah berlabuh tirai. Kini, masih berbaki 10 hari lagi sebelum Ramadhan tahun ini meninggalkan kita.

10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan  malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan Hadis Rasulullah s.a.w  di antaranya firman Allah s.w.t.

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya [Al Qur’an] pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. "Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
Malam itu [penuh] kesejahteraan sampai terbit fajar."
(Surah Al Qadr)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Carilah malam Lailatul Qadar pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan.” (Bukhari dan Muslim)

Ayuh sahabat semua kita tanamkan azam bagi meneruskan pecutan amal pada 10 akhir Ramadhan kali ni. Dengan niat, keazamaan, kesungguhan dan perancangan yang betul, insyaAllah kita sama2 akan mendapat penampunan dan keredhaan daripada Allah SWT. 

Dan natijah akhirnya moga-moga kita semua dapat mencapai KPI Ramadhan iaitu "LA'ALLAKUM TATTAQUN". InsyaAllah.

Aamin Ya Rabbal Aalamin...


No comments:

Post a Comment