Wednesday 13 June 2018

Aidilfitri, Kembali Kepada Fitrah



Aidilfitri, Kembali Kepada Fitrah
#BicaraSantaiSuaracakna

Assalamualaikum Salam Kerinduan, Salam Kasih Sayang...

Bicara ini diperkalamkan, pandangan ini diperlihatkan, bisikan ini diperdengarkan, lantaran itu tulisan ini mengikut gerak & tadbir sepertimana ianya diper.......kan.

Bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh keberkatan, anugerah terindah kurniaan Allah SWT kepada kita umat baginda Nabi Muhammad SAW. Ramadhan merupakan bulan tarbiyah Rohani. Maka, bergraduasinya kita daripada Universiti Ramadhan sejurus tibanya Syawal.

Manakala Syawal pula adalah bulan kita kembali kepada fitrah, yakni 'Fitrah Rohani'.

Maka timbul persoalan apakah Fitrah bagi Rohani?
Jawapanya, Fitrah bagi Rohani adalah menyaksikan (memandang) Ilahi.

Setiap manusia di dalam batin kesedarannya mendengar pertanyaan Allah, sebagaimana yang difirmankan dalam Al-Quran: “Alastu bi Rabbikum? Qaalu balaa, syahidna”.Apakah Aku ini (Allah) bukan Tuhanmu? Dan ia (jiwa) menjawab: “Ya, kami telah naik saksi”. 
Kesan dari ayat Al-Quran tadi dapat memberi pengertian bahawa manusia sejak ia masih dalam Alam Roh ia mengakui dan menyaksikan Allah.

Rohani tidak akan girang selagi tidak kembali kepada fitrah iaitu memandang Ilahi. Ini adalah bicara memandang bukan dengan Basar (mata kepala) tetapi dengan Basirah (Mata Hati).

Persoalannya, adakah Rohani kita telah kembali syuhud kepada Ilahi?

Guru Pembimbing kita telah memperihalkan perkara ini sebegini:

"Jika hatimu kelam, bukan kerana tiadanya NUR, sebaliknya ia dek hatimu yang tertutup jendelanya. Itu sahaja. Buka sahaja jendela itu, pasti terSYUHUD dirimu kpd-Nya lantaran NUR yang menerangi segenap ruang rohani."

Semoga Syawal kali ini kita benar benar kembali kepada FITRAH.


#MoveOnTowardsSyuhudiyah
#BicaraSantaiSuaracakna


No comments:

Post a Comment