Friday 1 April 2016

Mari Kita Tadbir Urus Baki Hayat Kita ~ Siri 1

Mari Kita Tadbir Urus Baki Hayat Kita ~ Siri 1

Assalamualaikum, Salam Ceria.

Tahukah anda tarikh lahir anda?
Tahukah anda tarikh mati anda?

Jawapanya adalah, kita hanya tahu tarikh lahir kita tetapi kita tidak tahu tarikh mati kita. Namun, satu perkara yang kita harus sentiasa sedar bahawa kematian memanggil kita bila-bila masa tanpa tanda, tanpa alamat dan tanpa mengira usia.

Saya kira begini, umur umat nabi Muhamad S.A.W sekitar 60-70 tahun. Katakanlah sekarang kita berumur 42 tahun, kita tolak dengan umur 65 tahun (purata), maka baki umur kita adalah 23 tahun (Jika panjang umur).

Untuk kita tadbir urus dunia, contohnya dalam konteks organisasi, kita sememangnya ada Pelan Tindakan, Visi dan Misi yang jelas, dan juga jelas apa KPI yang perlu dicapai. Kita risau dan takut sekiranya end of result kita dapat 'NI' (Need Improvement) dan kita sentiasa nak pastikan kita dapat 'EE' (Exceed Expectations). Setuju?

Tetapi, bagaimana kita tadbir urus akhirat kita? Adakah kita jelas pelan tindakan kita? Apakah kita jelas tentang Visi dan Misi kita? Apakah KPI yang kita nak capai?

Bagi memudahkan persoalan diatas dijawab, persoalan dibawah ini yang perlu dijawab, difahami, dihayati terlebih dahulu iaitu:

# Apakah Tujuan Hidup kita?

Bila kita sudah jelas tentang tujuan hidup ini, persoalan yang timbul selepas itu akan menjadi lebih mudah untuk dijawab dan ada masanya ianya terjawab dengan sendiri.

Ayuh, kita teruskan membaca "link" dibawah tentang persoalan Tujuan Hidup.

Check out this blog "Tujuan Hidup"   http://suaracakna.blogspot.com/2015/09/tujuan-hidup.html

#semogabermanfaat
#suaracakna.blogspot.com


No comments:

Post a Comment