Tuesday 9 February 2016

Jendela Hati

Assalamualaikum, Salam Ukhwah...

Menulis diblog telah menjadi hobi  SC, bila diri terasa ada sesuatu yang bermanfaat perlu dikongsikan, SC akan mula menulis pada notebook (draft) terlebih dahulu sebelum publish dalam blog suaracakna.blogspot.com.  Kadang2 rasa nak menulis tu hadir tanpa dijemput, tanpa mengira masa, pada tika itu tajuk dan idea datang serentak. Untuk kali ini, SC cuba menulis tentang soal hati yang perlu diangkat sebagai Raja dalam kerajaan diri.

Suatu masa dahulu SC pernah bertanya kepada seorang sahabat (Sdr Azman) tentang bagaimana cara nak khusyuk dalam solat?  Jawapan Azman begitu luar biasa. Katanya: "Jika kita boleh jaga dua perkara ni, Insya Allah kita akan berjaya. Pertamanya jaga perut dan kedua jaga mata". Masa tu SC terfikir sejenak dan agak musykil untuk kaitkan soalan SC tadi dgn  jawapan Sdr Azman.

Namun selepas beberapa ketika,  akhirnya SC dapat memahami maksud yang tersirat disebaliknya. Soalnya tentang penjagaan hati. Rumusannya, apabila hati dijaga dengan baik, maka mudahlah untuk khusyuk dalam Solat.

Bagaimana untuk menjaga hati?

1. Jagalah perut. Pastikan apa sahaja yang kita makan dan minum adalah halallan toyiban.
2. Jagalah mata. Awasinya daripada melihat, memandang sesuatu yang menyuburkan nafsu.

Betulah kata-kata Sdr Azman, Mata adalah Jendela Hati. Usahlah bicara tentang kesucian Hati jika mata tidak terjaga. Bila hati dah dijaga, maka mudahlah untuk khusyuk dalam solat, Insyaallah.

#semogabermanfaat



No comments:

Post a Comment