Saturday 19 July 2014

Koleksi Cerita Tauladan - Profesor dan Pendayung Sampan.

Pada suatu masa, seorang Profesor hendak menyeberang sebatang sungai dengan menaiki sebuah sampan. Ketika sampan berada di gigi air, dia bertanya kepada pendayung sampan:
"Kamu pandai menulis dan membaca?" "Er...er.. Tidak. Saya buta huruf."jawab pendayung sampan.
"Kamu telah hilang separuh daripada kehidupan kamu. Orang yang buta huruf, hilang separuh keupayaan untuk hidup dengan berjaya."

Sampan semakin ke tengah sungai. Profesor bertanya lagi:"Kamu ada menyimpan wang dalam bank?" "Er...er...Tidak. Pendapatan saya hanya cukup2 makan,"jawab pendayung sampan lagi.
"Kamu hilang separuh lagi daripada kehidupan kamu. Orang yang tidak menyimpan wang tidak boleh hidup dengan selesa pada hari tua nanti."

Sampan sampai ke tengah sungai. Arus semakin mengganas. Tiba-tiba sampan itu bocor. Air masuk dengan banyaknya dan sampan hampir tenggelam. Si pendayung segera bertanya kepada profesor:"Tuan pandai berenang?"
"Eh..eh...saya tidak pandai berenang,"jawab prof itu dalam nada panik. "Kalau begitu tuan akan kehilangan seluruh hidup tuan!"

*Pengajarannya cukup mudah. Jangan kita memandang rendah pada sifat lahiriah orang lain. Mungkin dia memiliki keistimewaan dan potensi diri anugerah Allah s.w.t. yg tidak kita miliki.

No comments:

Post a Comment