Tuesday 4 January 2022

Kisah Bro Miki & Botol Plastik Terbuang - Episod 2

Kurang lebih 2 tahun yang lalu aku adalah seorang pengutip botol. Pantang nampak botol tepi jalan, aku akan perlahan kan kereta. Ada satu ketika itu aku parking kereta di tepi jalan & berjalan kaki mencari botol di dalam longkang, di tepi2 jalan. Nak tahu kenapa aku kutip botol di tepi jalan & di dalam longkang? Kenapa aku beriya-iya sangat nak kutip botol ni?
Saudara & Saudari sekalian, sebenarnya tujuan aku nak berikan kehidupan kedua kepada botol plastik. Aku tak nak botol ini lemas dalam sungai & lautan, terumbang-ambing tanpa arah tujuan. Aku tak nak tengok botol ini masuk ke dalam perut ikan & menjadi punca kematian. Aku tak nak botol ini dituduh penyebab banjir kilat, aku tak sanggup nak lihat anak2 cucu aku tak dapat bermain pasir di pantai dek kerana dibanjiri botol.

Walaupun aku tahu usaha aku ini sangat kecil & tak akan mampu menahan pencemaran ini daripada berlaku, tetapi aku amat yakin akan Perjuangan ini. Inilah antara BIG WHY kenapa aku Istiqamah dalam perjuangan ini. Heal The World make it a better place 4 U & 4 Me & 4 entire human race.

Ajuga amat Yakin ramai diantara kita adalah PEJUANG KELESTARIAN ALAM SEMULAJADI #WeAreGreenWarriors


No comments:

Post a Comment