Friday 8 March 2019

Makan Kira Sendiri Seikhlas Hati

Makan Kira Sendiri Seikhlas Hati

Inilah kali pertama ambe dipertemukan dengan sebuah kedai makan yang agak unit. Apa yang unitnya adalah konsep yang diketengahkan iaitu "Makan Kira Sendiri Seikhlas Hati".

Ambe terfokus kepada kata kuncinya iaitu IKHLAS. Pernah dulu terbaca dalam sebuah buku yang menyatakan, sifat ini (IKHLAS) merupakan ibu kepada sifat Mahmudah. Teringat pesan Ayahanda suatu ketika dulu iaitu;
"Ikhlas itu umpama seekor semut yang hitam berada diatas batu yang hitam dimalam yang gelap". Ianya sangat sukar untuk dikesan dan dilihat tetapi itulah nikmatnya bila sifat ini ada dalam diri.

Untuk mengajak orang ramai melakukan kebaikan, kita perlu terlebih dahulu perlu memulakan kebaikan itu. Anugerah yang Allah kurniakan kepada pemilik kedai ini telah ditejemahkan beliau dalam konsep yang digunapakai di kedainya. Secara tidak langsung atau secara automatik pelangan kedai ini akan turut serta dalam melakukan kebaikan dalam kunci kata membina KEIKHLASAN HATI.

Moga-moga Allah SWT anugerahkan juga sifat ini dalam diri kita semua. Semoga kita tergolong dikalangan orang yang ikhlas niat.

Terima Kasih D'LaQu House pencetus inspirasi.

Semoga Allah merahmati kita semua Umat Nabi Muhammad Sallallahu Alayhi Wassalam.

#SuaraCakna2019


No comments:

Post a Comment