Friday 4 January 2019

2019 #DariTahuMenujuRindu

Assalamualaikum Salam Ukhwah,

Tahu hanya ada pada AKAL selepas mempelajari & memahami ilmu, manakala rindu pula pada HATI selepas menghayati & mengamalkan ilmu. Akal merupakan Bendahara manakala hati pula adalah Raja di dalam institusi kerajaan diri. Raja akan bertindak selepas mendapat nasihat daripada Bendahara. Jika baik nasihat itu, maka baiklah keputusan yang akan dibuat oleh Raja. Begitulah peranan akal & hati dalam kerajaan diri kita. Rakyat jelata yakni (pancaindera) hanya bertindak mengikut perintah daripada Raja.

Jika tangannya menghulur derma, orang akan kata, murah hati dia.

Jika percakapannya sopan santun, suka menolong atau sentiasa menghormati orang maka orang akan kata baik hati dia. Rajalah yang akan sentiasa dipuji & disanjung.

Maka, jagalah hati kita baik2, baiknya hati maka baiklah seluruh pancaindera, rosaknya hati, maka rosaklah institusi kerajaan diri.

"Wahai Bendahara, nasihatilah Raja baik2, semuanya bermula daripada nasihat kalian". Jika Bendahara menjalankan tugasnya dengan cemerlang, maka Raja akan berfungsi dengan bijak dan akhirnya akan menatijahkan Akhlak & peribadi yang mulia.

Bermula daripada Fikir (Akal)
Disenergikan dengan Zikir (Hati)
Menatijahkan Akhlak Terpuji (Adabiyah Muhamadiyah)

Moga2 Bermanfaat...


#Fikir&Zikir
#Akal&Hati
#DariTahuMenujuRindu
#SuaraCakna2019


No comments:

Post a Comment