Tuesday 17 July 2018

Perjalanan Menuju Fitrah - Siri 1



Perjalanan Menuju Fitrah

Siri 1 - Mukaddimah

Assalamualaikum Salam Ukhwah Salam Kasih Sayang 🌷💖

Apa saja yang ditaip oleh jari ini adalah cetusan ilham dariNya jua. Hamba yang faqir tiadalah dapat mengerakkan semuanya melainkan dengan tadbirNya.

Kaedah atau Methodologi adalah berbeza kerana mengikut sudut pandangan yang pelbagai, namun prinsip tetaplah tidak berubah. "Packing"nya mungkin berbeza tetapi isikandungannya tetap sama. Secara asasnya beginilah apa yang kita fahami tentang kepelbagaian kaedah penyampaian ilmu, bukan?

Pendekatan santai tapi sampai merupakan kaedah penyampaian ilmu yang amat didambakan. Ilmu yang agak berat & sukar jika disampaikan dengan bahasa yang ringan & santai adalah pendekatan terbaik yang mungkin menjadi salah satu asbab pencetus kefahaman & keyakinan.

Sebelum kita menyusuri langkah dalam apa jua pengajian, yang paling asas perkara yang perlu difahami adalah dimana letak duduknya ilmu itu sendiri.
Asas ini amat penting supaya perjalanan kita sentiasa terarah dan tidak mudah tersasar. Ini adalah kerana setiap cabang2 ilmu itu mempunyai dimensi & seni kefahaman & perasaaan yang berbeza. 

Sepertimana yang kita faham iaitu Iman, Islam & Ihsan yang merupakan kesempurnaan dalam Agama. Ianya perlu difahami secara holistik bagi ketiga2 Rukun Al-Din ini dan letak duduknya. Pecahan ilmunya adalah Akidah, Feqah dan Tasawuf, manakala tempat duduknya pula adalah pada Akal, Jasad dan Rohani.

Setiap cabang ilmu ini memiliki seni² kefahaman yang tersendiri namun akhirnya ketiga² ilmu ini perlu disepadukan dan menjadi pakaian kesempurnaan dalam beragama. Pakaian mukmin adalah Iman, Islam, Ihsan manakala pekerjaan mukmin adalah dakwah (rahmatan lil alamin).

#SuaraCakna (Julai 2018)
#MoveOnTowardsSyuhudiyah


No comments:

Post a Comment