Friday 8 September 2017

Siapa Tak Buat Preparation Dia Terpaksa Buat Correction

Assalamualaikum.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua. InsyaAllah...

Dalam Peperangan Badar, Rasulullah datang lebih awal ke tempat lokasi peperangan itu. Apabila datang lebih awal, study topografi tempat tu, dimana ada sumber air disitu, maka tentera Islam berkawal & berkhemah dilokasi itu serta sumber air telah disekat dgn pasir & batu bagi menghalang dapat kepada pihak musuh. Apabila peperangan berlaku, peperangan ini tidak seimbang kerana tentera musuh tidak mempunyai sumber air.

Jadi apa yang kita boleh belajar dalam aspect professional adalah;
"Well Prepared"... Siapa tak buat preparation dia terpaksa buat correction. Siapa yg tak buat persiapan dia terpaksa buat pembetulan. Jadi jika kita nak buat kerja yang besar terutamanya, kita tak boleh main terjah je macam tu, kita kena buat homework, kena study dsbnya. Inilah sifat professional. Apabila kita nak buat satu kerja, kita perlu buat persiapan, kita perlu datang lebih awal ke lokasi. Contohnya jika kita nak buat presentation, kita perlu dtg lebih awal, maka kita dapat meneliti apa advantage dan disadvantage tempat tu supaya dengan itu kita dapat atasi.

Inilah pengajaran yang kita boleh ambil dari sudut profesional daripada Peperangan Badar. Orang professional itu adalah orang yang merancang dan membuat persiapan lebih awal.

Semoga bermanfaat
#suaracakna

Ruj: Petikan daripada Mukmim Professional Siri 5. "Rasullullah Sebagai Teladan"
Ustaz Pahrol Mohd Juoi.


No comments:

Post a Comment