Monday 21 September 2015

Tujuan Hidup

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakaatuh. Salam Ceria, Salam Kedamaian.

Suatu ketika dahulu, SC dan rakan-rakan sekuliah pernah diajukan soalan oleh penceramah kursus iaitu "Apakah Tujuan Hidup Kita?" Soalan yang nampak macam mudah, kerana hanya berkenaan persoalan asas kehidupan, namun ianya begitu sukar untuk dijawab dalam situasi spontan. Pun begitu, jawapanya masih sukar diterjemahkan walaupun diberi masa untuk menjawab. Kebanyakan peserta kursus terfikir dan menjawab tentang matlamat hidup atau impian mereka, maka perbezaan jawapan begitu ketara kerana matlamat hidup seseorang manusia dengan orang lain kadang-kadang berbeza. Betul kan?

Daripada semua jawapan yang dijawab oleh peserta kursus, SC dapat merumuskan bahawa terdapat 3 kategori jawapan atau ada 3 golongan dalam merungkai persoalan ini iaitu:

Golongan pertama menjawab: "Untuk memenuhi keperluan Fisiologi dan Biologi". Bagi mereka Tujuan Hidup ni hanya untuk memiliki rumah, kenderaan, pasangan hidup, makan & minum sahaja.

Golongan kedua menjawab: "Untuk menjadi ternama atau terkenal".  Seperti contoh nama mereka tercatat dalam Book of Records.

Seterusnya golongan ketiga pula menjawab: "Untuk mendapatkan kuasa dan pangkat".

Cuba kita perhatikan pada ketiga-tiga jawapan diatas bagi menjawab persoalan Tujuan Hidup ini. Kadang-kadang manusia tidak menjawab melalui perkataan pun, tetapi tindakan kita seharian menjurus kearah untuk mencapai tujuan seperti di atas. Seolah-olah itulah Tujuan Hidup mereka. Kan?

Sebenarnya, ketiga-tiga jawapan di atas bukannya Tujuan Hidup.

Jadi, apakah Tujuan Hidup kita yang sebenar-benarnya?

Semakin sukar bagi kita menjawab persoalan ini? Semakin keliru jadinya. Kan?

Jawapannya adalah, kita merupakan makhluk yang diciptakan dan Yang hanya boleh menjawab persoalan kenapa kita diciptakan adalah Pencipta kita iaitu Allah S.W.T. Maka, Allah telah berfirman dalam Al-Quran yang bermaksud:

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah-Ku".
(Surah al-Zariyat 51: 56)

Hidup kita untuk menjadi hamba Allah (beribadah). Jawapan daripada Allah ini sebenarnya turut dipersetujui oleh manusia secara tabii. Begitulah yang kita faham daripada ayat Al-Quran yang pendek itu. Dan dengan itu, pencarian manusia tentang apakah tujuan dia dijadikan telahpun terjawab. [Mukmin Professional (2010): ms154]

Kita sudah tahu, diri kita ialah hamba dan khalifah Allah di dunia. Inilah Tujuan hidup yang perlu kita tanam dalam akar Minda dan semat kedalam Jiwa kita. Semoga kita terus fokus, lurus, menjurus, tepat dan jelas bagi merialisasikannya dalam usaha meraih kejayaan dan kebahagiaan didunia dan diakhirat.

Bak kata bijak pandai... Apabila hati disinari nur ilmu (kefahaman), pancaindera lain akan menjurus kearah kebaikan. Apabila mata mampu memandang dengan jelas usah risaukan kaki yang melangkah.

Sebelum mengakhiri wacana ini, SC memohon ampun dan maaf atas segala kekhilafan. Harapan agar perkongsian ini memberi manfaat kepada semua yang membaca. Semoga segala pengajaran difahami, dihayati, diamalkan dan seterusnya sampai-sampaikanlah kepada sahabat kita yang lain.

#semogabermanfaat


No comments:

Post a Comment