Monday 22 September 2014

Belaian Jiwa Buat Ibu Ayah & Anak2 UPSR 2014


Belaian Jiwa Buat Ibu Ayah & Anak2 UPSR 2014
Oleh: Ustaz Bakhtiar Fitri Hj Abdul Hamid (UBF)
23 September 2014

Puas UBF membaca dan mendengar luahan hati ibu ayah UPSR 2014 akibat ulangan dan penangguhan subjek b.i, math, sains n b.tamil.

Celaan, kutukan dan kemarahan yg berpanjangan. Mana tak marahnya, ada yg sudah "confirm" menunaikan haji dan tidak kurang juga yg akan melancong bersama keluarga, terpaksa membatalkan percutian serta meninggalkan anak2 berseorangan menghadapi peperiksaan.

Betul, anak saya tidak mengambil UPSR namun saya suka mengajak ayah ibu utk memujuk hati dan jiwa kita apabila berhadapan dgn masalah spt mana setiap kali saya mengendalikan klien2 yg bermasalah.

Kita wajar bersetuju dgn hanya kemarahan, kekecewaan dan cercaan semata2 tidak menyelesaikan masalah sedangkan anak kita tetap akan menduduki semula UPSR. Rasanya cukup-cukuplah kemarahan tersebut kerana tidak membantu sedikit pun kejayaan anak2 kita.

Lebih bahaya lagi apabila anak2 turut terpengaruh dgn EMOSI negatif ayah ibu.

Ayah ibu, berhati-hatilah....
Emosi negatif ayah ibu akan berpindah kepada anak2. Kalau dah ayah ibunya sentiasa kecewa dan marah, mana mungkin anak2 akan bersemangat menghadapi UPSR.

Semua orang berkata, segala yg berlaku ada hikmahnya. Saya melihat hikmah tersebut dlm beberapa dimensi.

1. Tahniah buat anak2 UPSR. Doa utk anak2 berterusan selama 1 bulan wlupun telah selesai UPSR. Ibu ayah, saya nk khabarkan bhw semua org sedang mendoakan kejayaan anak2 kita semua hingga ke saat ini. Beruntungnya apabila doa kpd anak2, ibu ayah juga akan menerima tempias rahmat doa drpd org ramai yg tidak putus2.

Saya teringat jenazah mh17. Ahli keluarga menangisi kematian tetapi hikmahnya sgt luar biasa. 1 dunia sedekahkan fatihah buat mereka. Kita yg tidak kenal mereka turut sedekahkan fatihah. Bahkan diadakan solat jenazah ghaib. Berapa ramai pula yg solatkan jenazah dan mengiringi mereka ke kubur. Bagaimana pula kematian kita nnt. Siapa yg akan solatkan jenazah kita dan mengiringi kita ke kubur. Maka betullah kata org setiap kejadian a
da hikmahnya.

2. Kelebihan anak UPSR 2014 ialah mereka akan menduduki UPSR SEBENAR sebanyak 2 kali. Pesan kpd anak2 jgn ulang kesilapan yg sama. Inilah peluang utk menebus kesilapan yg telah dilakukan sebelum ini.

3. Sudah tentu soalan UPSR kali kedua lebih mudah utk dijawab insya Allah. Kenapa? Satu, kerana anak2 pernah menjawab UPSR sebelum ini kira2 sebulan yg lps. Dan kali ini mereka menjawab pula buat kali kedua. Logiknya, 1 perkara yg berulang byk kali lebih memudahkan anak2 menjawab soalan. Ditambah pula dgn latih tubi.

4. Pada andaian saya (bukan hasutan), Insya Allah keputusan UPSR 2014 nnt akan lebih ramai murid yg lulus dgn cemerlang. Ikut psikologi, bagaimana kjaan boleh berhadapan dgn ibu ayah yg sedang marah kerana anak2 terpaksa mengulang UPSR sekiranya keputusan anak2 merosot. Sudah pasti ibu ayah beranggapan UPSR kali pertama soalan lebih mudah dan anak2 menjawab lebih baik. Adakah kjaan sanggup mengambil risiko dicerca oleh rakyat?

Nantikan shj wahai anak2, keputusan anda yg cemerlang. Insya Allah bilangan A akan bertambah sama ada A mata pelajaran ataupun 5A keputusan keseluruhan UPSR. Ini sekadar bacaan psikologi saya shj. Apapun jgn hanya bergantung kpd andaian ini semata-mata kerana yg lebih penting teruskan usaha.

5. Seperkara yg sgt membantu ayah ibu, anak2 akan berterusan  buat kebaikan selama 2 minggu lg ketika bingkisan ini dinukilkan. Ibu ayah bleh gunakan senjata UPSR utk mengingatkan anak2, klu x solat, melawan ayah ibu nnt susah nk menjawab soalan dlm UPSR. Mudah-mudahan dgn sbb pengulangan dan penangguhan UPSR, Allah memanjang kebaikan yg anak2 kita lakukan serta kekal menjadi amalan hidup mereka.

Buat ayah ibu...

Terus memberi motivasi kpd anak2 dgn menambahkan lg hadiah kejayaan anak2.

Pihak sekolah dan surau masjid adakan kembali majlis solat hajat utk mengembalikan mood UPSR.

Pastikan di rumah ibu ayah dan anak2 yg lain buat solat hajat dan sentiasa memberi semangat.

Saya pasti akan ada ibu ayah tidak bersetuju dgn saya 100% namun sekurang kurangnya nampakkan jugak
kebaikan kpd anak2 kelebihan mereka mengulang kembali UPSR.

Saya juga pasti akan ada ibu ayah mengatakan "ustaz boleh la bg nasihat sedangkan anak tak exam".
Namun, sekiranya anak saya turut mengulang kembali UPSR, sekurang-kurangnya saya nak ibu ayah turut berkongsi pemikiran yg sama dgn saya.

Buat ayah ibu dan anak2, saya sentiasa doakan kejayaan dlm UPSR serta kejayaan kehidupan dunia dan akhirat. Amin...

Teruskan mendidik anak2 agar tangan2 mereka mampu memimpin kita masuk ke dalam syurga.

Hidup mati biar bererti
Ustaz Bakhtiar Fitri Hj Abdul Hamid (UBF)

4 comments: